růže
Hormonální antikoncepce - prostě ženám rozumí

Jak na dysmenoreu bez léků - cvičení

V předchozím článku jsme si popsali, co to je dysmenorea, jak se dělí, jaké jsou její příčiny a jak můžeme zmírnit její příznaky. Zmínili jsme se též o tom, že ne vždy je třeba používat hned léky či jiné farmakologické prostředky. Tedy jak na to?

Hlavní příčinou bolesti a diskomfortu v období menstruace jsou křečovité stahy děložního a útrobního svalstva, zapříčiněné působením látek zvaných prostaglandiny. Ovlivnění syntézy a množství prostaglandinů pomocí léků či kombinované hormonální antikoncepce jsme blíže popsali minule.

Ale jde to i bez léků? Abychom se zbavili bolesti, musíme uvolnit svalstvo, které je křečovitě staženo. Pokud se jedná o sval na ruce či na noze, je to jednoduché, protože se jedná o tzv. příčně pruhovaný sval, jehož činnost lze ovlivnit vůlí. Svalstvo dělohy a útrob je ale tvořeno svalovinou hladkou, kterou nemůžeme vůlí přímo ovlivnit. Naštěstí však existuje cesta nepřímá. Jednou z nejdůležitějších věcí v tomto případě je držet oblast pánve v teple. Teplo působí primárně analgeticky (proti bolesti) a spasmolyticky (uvolňuje křečovitý svalový stah).

Dalším krokem je hluboké "prodýchnutí" pánevní oblasti, které navodí uvolnění psychické i uvolnění zmíněných svalů. Nastolení psychické pohody je neocenitelné proto, že při bolestech nemají ženy chuť ani náladu cvičit.

Cvičení 1

cvičení 1Abychom se toto "prodýchnutí" naučili, je třeba umět dýchání břišní, někdy též nazývané brániční. V lehu na zádech pokrčte nohy tak, aby chodidla zůstala na zemi. Volně dýchejte, položte si dlaň na pupek a vnímejte, jak se břišní stěna při nádechu mírně zvedá a klesá, jako byste nafukovali a vypouštěli balonek. Je důležité, aby se vnitřní stěna vyklenula dolů vlivem stlačení bránice, a nikoliv jen činností břišních svalů. Podobně také výdech vyvolává návrat bránice a splasknutí "balonku". Poloha v lehu na zádech je vhodná pro nácvik. Při bolestech je vhodnější buď tzv. poloha embryonální (na boku a stočení do klubíčka), nebo poloha vkleče sedmo na patách, v hlubokém předklonu s opřením paží o předloktí. Lepšímu procítění vdechu napomáhá i vzájemné se dotýkání břišní stěny a stehen.

Cvičení 2

cvičení 2
cvičení 2

Následující cvičení připomíná známou "kočičku" a je výhodné nejen pro prodýchání pánevní oblasti, ale i její prokrvení a uvolnění bederních svalů. V kleku na zemi se opřeme o ruce, paže jsou natažené směrem dolů v šíři ramen. Je to známý "vzpor klečmo". Paže, stehna, trup a podlaha tvoří obdélník. V této poloze se nadechněte, uvolněte břicho, prohněte se v bedrech a lehce zvedněte hlavu. Takto chvíli setrvejte, dýchejte normálně a při každém výdechu břicho úplně uvolněte.

Při posledním výdechu ohněte bederní páteř, zakulaťte ji a břišní svaly intenzivně stáhněte. Pravidelně pak několikrát střídejte prohnutí a zakulacení beder s vdechem a výdechem.


Cvičení 3

Mezi další příčiny dysmenorey jsme uvedli nepříznivé polohy dělohy ve smyslu tzv. retroverze (náklonu dozadu) či retroflexe (ohnutí dozadu). Existující cvičení mohou polohu dělohy více či méně ovlivnit, navrátit jí tak správný sklon a ulevit od bolesti. Z polohy v kleku se mírně zaklánějte bez prohnutí v kříži a opřete se rukama o zem vedle lýtek, pánev protlačujte vpřed a vzhůru.

Následně se z této polohy narovnáte zpět do kleku, pokračujte předklonem až do opření o předloktí, přičemž stehna a lýtka svírají pravý úhel. Toto je třeba pomalu plynule několikrát opakovat tam a zpátky.

cvičení 3
cvičení 3

Cvičení 4

cvičení 4Další vhodný cvik je tzv. vzpor vstojmý. Stojíme v předklonu a celá chodidla a dlaně se dotýkají země. Dolní končetiny jsou volně natažené, přičemž, pokud je to pro vás obtížné, mohou být i mírně pokrčené. Celé tělo tak tvoří obraz obráceného "V". Na tom, jak se do tohoto postavení dostaneme, nezáleží (buď z předklonu, nebo z kleku opřením o ruce postupným napínáním dolních i horních končetin).

Všechna tato cvičení je třeba řádně nacvičit a provádět pravidelně. Pokud však cviky samy o sobě nezmírní vaše obtíže, je třeba vždy vyhledat odbornou pomoc u vašeho registrujícího gynekologa. Cviky pak i nadále mohou plnit roli významného doplňku medikamentózní léčby.

©2004-2017 Pears Health Cyber, s. r. o. | Právní prohlášení